onsdag 21 april 2010

BDS Day of Action

BDS Day of Action - för bojkott, avinvesteringar och sanktioner mot den israeliska ockupationen.

(mer om detta i slutet av inlägget)
Den 30 mars högtidlighålls Jordens dag i Palestina, av palestiner i Israel och bland Palestinavänner världen över. Det var den 30 mars 1976 som sex palestinier dödades av israelisk militär när de deltog i en generalstrejk i Israel för att protestera mot konfiskering av mark från palestinska byar inne i Israel. Militären angrep en fredlig demonstration med våld och förutom de sex dödade så skadades 100 palestinier och 300 personer arresterades.

Av en händelse hamnade jag mitt i den här relativt lugna demonstrationen på Gustav Adolfs Torg i Malmö. Den här grejen hör ihop med tidigare inlägg och hela situationen är ganska absurd. Jag kom ut från h&m, företaget som var orsaken och temat för den här dagens demonstration. Dessutom hade jag en h&m kasse i handen och det blev en jäkla krock här. Jag knölade ned kassen i fotoryggsäcken och tog upp kameran. Jag gick fram till en av demonstrationsledarna, berättade att jag just handlat och på så sätt gynnat h&m och frågade vad det hade betytt och vad demonstrationen handlade om.

Jag fick reda på att klädkedjan köper ockupationer av Palestina för att bygga nya butiker. Genom detta fortsätter de att samarbeta med och belöna Israel för dess folkrättsbrott.

Demonstrationens egentliga syfte är inte att få människor att sluta handla på kedjan utan framför allt att låta h&m vet vad folk tycker, att det inte accepteras att företaget gör avkall på policyn om ansvarsfullt företagande och respekt för mänskliga rättigheter.

Jag gick runt och tog lite bilder och försökte få ett grepp om hur folk reagerade på demonstrationen. Innan jag gick därifrån skrev jag på protestlistan och funderade hela vägen till Värnhem på vad som egentligen pågår därute i Världen.

(ja, bilden i headern är från också demonstrationen och jag lekte lite med den och satte dit mitt namn, man får göra så va? Föresten tar jag gärna emot ris och ros om bilderna, vore kul att se vilka som hittat till nya bloggen, så kommentera!)

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP